Нидерландската асоциация за психично здраве и грижи за пристрастяване (De Nederlandse ggz) призовава за пълна забрана за рекламата на онлайн хазарт, като твърди, че дори ограниченото излагане крие значителни рискове за младите хора и тези, уязвими към пристрастяване.
Нидерландия частично забрани рекламирането на хазарт през юли, подобно на последните промени в закона за хазарта в България. За разлика от тук, обаче, промените в нидерландското законодателство са подготвяни още от октомври 2021. По този начин властите дават възможност на бизнеса и засегнатите от закона страни, да реагират своевременно и да се подготвят за новите регулации. Под нововъдената в Нидерландия рестрикция попадат рекламите в традиционните медии като телевизия, радио и печат, както и в обществени пространства. Въпреки това таргетираните реклами все още са разрешени в платформи за стрийминг, социални медии, имейл и в платформи за онлайн игри, при условие че не са привлекателни за непълнолетни.
De Nederlandse ggz обаче твърди, че тези изключения продължават да излагат младите хора на риск, като председателят на организацията, Рут Пеетум, изразява загриженост относно нормализирането на хазарта сред младежите: „Младите хора са особено податливи на риска от пристрастяване“, каза тя. „Колкото повече младежите намират хазарта за нормален, толкова по-голям е шансът за проблеми със залагания по-късно в живота.“
Нидерландският регулатор на хазарта, Kansspelautoriteit (KSA), съобщи, че потребители на възраст от 18 до 23 години съставляват 22% от акаунтите за онлайн хазарт в края на 2023. Освен това данните от LADIS, националната база данни за алкохол и наркотици, разкриват, че 2456 души са потърсили лечение за пристрастяване към хазарта през 2023, което отбелязва увеличение спрямо предходната година. Затова и органите целят 95% от рекламата на хазарт да стига до аудитория на възраст над 24 години, което обаче е трудно проследимо и приложимо.
Пеетум цитира констатации, които предполагат, че хазартните оператори използват влиятелни лица в социалните мрежи и термини като „безплатни пари“, за да привлекат млада аудитория. Тези тактики, каза тя, напомнят рекламните методи, използвани от тютюневата индустрия. „Младите хора са много чувствителни към термини като „бързи пари“ и се влияят от модели за подражание“, подчерта Пеетум. „Онлайн хазартната индустрия умело използва това.“
В допълнение към забраната за рекламиране, De Nederlandse ggz призовава операторите на хазартни игри да подобрят задължението си за грижа, както и KSA да наложи по-стриктно спазване на рестрикциите. „Правилата относно задължението за грижа на доставчиците на хазартни игри също трябва да бъдат формулирани по-стриктно. Надзорът върху хазарта и задължението за грижа към потребителите от страна на доставчиците на онлайн хазарт също трябва да се подобрят“, добави Пеетум.