Age of Empires е наистина една от най-великите игри за всички времена, не само в жанра Стратегия в реално време, но и изобщо в компютърните игри.
Със своите девет отделни игри и безброй разширения и ремастъри, Age of Empires запази по-голямата част от чара, който имаше от пускането на играта през 1997. Базата е много проста: играчът контролира цивилизация, управлява нейната икономика и армия и напредва през вековете, за да отключите по-добри технологии.
Въпреки че никога не е достигнала мащаба в електронните спортове, което някои нейни от конкуренти от 90-те – като StarCraft и WarCraft, Age of Empires винаги е привличала феновете на RTS-и за един играч. Като франчайзът е продал над 25 милиона копия от създаването си.
Въпреки това, докато повечето играчи са щастливи да строят градове, да напредват през вековете и да поемат предизвикателствата на играта, някои от тях все още са жадни за сблъсъци в играта с други геймъри.
Що се отнася до електронните спортове, Age of Empires поддържа тезата, че е по-нишово ориентирана игра, но също така има впечатляващ брой играчи и отбори в електронните спортове, които са част от нейната екосистема. Текущото издание на играта, Age of Empires 4, е създадено от нулата, за да бъде по-удобно за електронните спортове, като включително има вградено търсене на мачове и други мултиплейър възможности.
Въпреки това, най-оживената сцена на битки в Age of Empires не идва от най-новите функции на франчайза. Вместо това, играчите до голяма степен избират Age of Empires 2, която беше пусната през 1999 и оттогава беше преработена и актуализирана няколко пъти, като последната актуализация беше за изданието от 2019.
Въпреки че франчайзът е насочен предимно към соло играчи, настоящите му разработчици, World’s Edge, имат желание да влязат активно в електронните спортове. Уебсайтът на Age of Empires включва подробен календар на всички AoE e-sports събития в своите игри. Трябва да се отбележи, че най-популярната игра за електронни спортове Age of Empires, втората итерация, е създадена от Ensemble Studios.
Един от ключовите играчи във възраждането на Age of Empires беше Red Bull, компания, известна с това, че придава щипка уникалност на своите електронни спортове. Red Bull не организира много събития, но тези, които се провеждат, като Red Bull Home Ground (VALORANT) или Red Bull League of Its Own (League of Legends), винаги са специални. Има и други организатори на турнири на електронни спортове за Age of Empires, като организацията GamerLegion, както и Тристан „T90Official“ Бери и Свен „Нили“ Райхард, които поддържат сцената жива през 2024. Интересното е, че и Бери, и Райхард организират впечатляващи събития чрез своите лични марки, което не се вижда често в други игри за електронни спортове.
Red Bull Wololo (вдъхновен от известните йодели, които свещениците на Age of Empires произнасят, когато са избрани) е турнир по електронни спортове, организиран от енергийната напитка Goliath. Той включва много от най-добрите AoE играчи в света, като уникалното е, че се организира в съвсем истински замък, вместо традиционните за електронни спортове зали и арени. Събитието се провежда редовно от 2020 и оттогава има шест издания, но само последните три бяха LAN събития в замъци.
Първият път, когато Wololo събра професионалисти от Age of Empires в истински замък, беше за Wololo 5, като събитието се проведе в замъка Хайделберг в Германия. Самият замък е на почти 900 години и е изграден от няколко крила, някои от които са разрушени. Замъкът е популярна туристическа атракция и определяща забележителност на града.
Самите събития обикновено са разделени на няколко сегмента в различни игри. Например последният турнир Wololo включваше състезания в Age of Empires 1, 2, 4 и Age of Mythology. Традиционно турнирите по Age of Empires 2 са най-гледаните и с най-висок награден фонд.
Въпреки че франчайзът Age of Empires обхваща големи части от историята, най-популярната игра, Age of Empires 2: The Age of Kings, се развива в това, което обикновено се възприема като средновековен период – приблизително 1000 години история между ранното средновековие и епохата на Ренесанса. Като такава, играта често използва замъци като елемент от играта. Така домакинството на турнир по електронни спортове в замък е много логично решение за Age of Empire, въпреки организационните трудности, които могат да възникнат.
В крайна сметка събитието е турнир по електронни спортове, което означава, че има много неща, които могат да се объркат от цифрова гледна точка и свързаност, ако мястото не е подходящо за LAN среди. Замъкът едва ли е идеалното място за провеждане на мащабно LAN събитие поради редица проблеми, вариращи от размера на публиката до логистиката. Поради това е важно, дори теренът да е подходящ за тематиката на AoE, да може да издържи на производствените и цифрови възможности за провеждане на събитие.
Друго нещо е маркетинговият аспект. Не бива да забравяме, че Red Bull е известен със своите смели маркетингови идеи. Създаването на уникално събитие на уникално място е марка за компанията. Домакинството на събитие в истински замък създава маркетингов шум около събитието, привличайки не само феновете на игрите и електронните спортове, но и широката публика.
Събитията на Red Bull Wololo са намерили пътя си към сърцата на феновете и играчите. Интересно е, че марка енергийна напитка успя да подсили сцената на електронните спортове за франчайз, който е на 20 години. Но както често се случва в електронните спортове, впечатляващите истории обикновено се разгръщат по най-невероятния начин.
Снимки: Red Bull
Чети ни пак за още любопитни истории от електронните спортове.
Хазартът носи риск от развиване на зависимост.