„Topwin истории“: Защо американците не гледат европейски футбол?

Какъв е планът на МЛС да завладее интереса на феновете

Процентът на футболистите от Южна и Северна Америка мечтаят да заиграят в Европа е огромен. Все пак европейската сцена е най-бляскавата, най-престижната и най-наблюдаваната в световен мащаб. Това обаче може и да се видоизмени с годините, ако тенденциите за развитие на другите континетни се задържи или дори увеличи.

Може би двете най-големи имена в историята изобщо избраха да играят извън пределите на Стария континент. Кристиано Роналдо даде тон за трансфери в Саудитска Арабия, а Лионел Меси стисна ръката на Дейвид Бекъм за договор в МЛС с Интер Маями. Ако излезем навън и попитаме, дори привържениците на двамата няма да са 100% наясно как е завършил последния мач, в който са участвали. В САЩ обаче нагласите са други.

Преди години световните звезди отиваха в МЛС, за да се пенсионират. Няма какво да се лъжем, то си беше точно така. Бекъм заигра в ЛА Галакси, макар че се завърна в Европа и прибра обувките в шкафа в Париж. Златан Ибрахимович, Стивън Джерард, Франк Лампард, Дидие Дрогба и Тиери Анри бяха само част от суперзвездите, които минаха през лигата.

Сега обаче е малко по-различно. Меси се съгласи да заиграе в Интер Маями, когато МЛС бе на 29 място сред лигите в света, точно зад Втора Бундеслига. Днес първенството на САЩ и Канада е 9-о. Прогресът има своето обяснение. Адидас и Епъл инвестираха стотици милиони, а стадионите са разпродадени. В кръга на шегата планът на американците е следният:

– Създаваме Интер Маями.
– Привличат Лионел Меси.
– Домакинстваме на Световно първенство.
– Прекръстваме играта в световен мащаб на „сокър“!

Проблемът на МЛС е, че американците предпочитат футбол, но с яйцевидната топка. Приходите от НФЛ спрямо МЛС са 10 пъти по-големи. Според ФИФА 5 милиярда души обичат футболната игра, но малко от тях живеят в Щатите. За местната лига казусът с интереса си остава голям. По гледаемост местното първенство е чак на пето място. Средната гледаемост през 2024 година е 213 хиляди срещу 229 хиляди за Бундеслигата, 425 хил. за елита на Мексико, 522 хил. за Шампионската лига и на първа позиция – Висшата лига на Англия със средно 565 хиляди зрители.

Средностатистическият фен в САЩ е латиноамериканец с пристрастия към Лионел Меси, има куче и е демократ. Това е най-бързорастящата група от хора в Америка, а голяма част от нея е изградена от любители на футбола. Логично, след като в по-бедните райони е много лесно децата да израснат, ритайки топка. Изводът е, че МЛС се нуждае от латиноси. За да ги спечели е необходимо да надвие по интерес Ла Лига. Така се стига до взимането на Дейвид Бекъм например.

Интер Маями е сякаш най-важният отбор в момента в лигата. Ако се хванем за логото на отбора, надписът е на испански. Клубът на привържениците носи името „Ла Фамилия“ и всяко обръщение към обществото от страна на Интер е с мисъл за латино групата от фенове. Не е случайно, че е избран Маями за център на франчайза. 70% от местните са с латино или испански корени.

Така идва подписа с Меси. Интересът е главозамайващ. Фланелката в розово с името на Меси е най-продаваната от всички за Адидас генерално, а не само футболно. Милиони фенове си плащат абонаменти към Епъл, за да гледат Меси, а той е най-популярният атлет в Щатите за 2023 година.

Помниш как отбелязахме, че лигата на Мексико има повече зрители, нали? От МЛС подходиха умно и направиха Купа на Лигите, която изправя клубовете от двата шампионата един срещу друг. Така зрителите на това състезание стават най-много със средно 643 хиляди.

Следващата цел е МЛС да стане най-добрата лига изобщо. Това може да се случи през Световното първенство. Това е шанс за американците да наложат бранда на феновете в САЩ, но и по цял свят. Предимството е, че Епъл предлага първенството навсякъде, което е по-удобно от различните канали, които държат правата за Висшата лига например. Феновете могат да гледат видеа за Висшата лига в Германия, но тези клипове не биха били достъпни на Острова заради права. Това създава някакъв смут и дистанциране на общностите една от друга. С Епъл и МЛС обаче не е така.

За да увеличат интереса на местните фенове и тези по света, МЛС трябва да започне да създава своите звезди, а не да залага само на залязващи. Пример за развитие на кадри е МЛС Некст Про. Лига, която дава шанс на юношите да наберат скорост. За нас това се чете като лига за дублиращи отбори.

Изводът е, че МЛС има потенциал и върви по стъпките си. Не забравяй какъв е мащабът на НФЛ, така че в САЩ знаят какво правят.

Чети ни отново!

Снимка: El Futbolero US

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *