Очаква ли ни наистина непредсказуема кампания?
Дългоочакваният сезон 2025 във Формула 1 вече започна! И то как! Гран При на Австралия ни предложи от всичко по много, включително и тактическа битка между отборите заради лошото време и дъждът, изсипал се над „Мелбърн Парк“. Все пак Ландо Норис и МакЛарън продължиха със силните си изяви от втората половината на 2024-та, но Макс Верстапен показа, че макар и болидът му да няма скорост, той може да се възползва добре от създалата се ситуация и остана втори. Видяхме представянето и на новаците от грида, както и първото състезание на Люис Хамилтън с Ферари. Видяхме някои истински сензации и, разбира се, имаме цяла седмица, в която да се обсъжда случилото се в любимия на милиони моторен спорт.
Трудно е обаче да се правят каквито и да е изводи, особено след състезание, преминало в голямата си част на дъжд, но все пак научихме отговорите на някои въпроси, които си задавахме преди началото на кампанията. Само след няколко дни ще видим колко от тях ще се потвърдят, защото няма време за почивка и керванът вече крачи към Китай. До тогава ви предлагам да научим какво разбрахме за отборите от първата надпревара. И тъй като то не е никак малко, ще може да го прочетете в две отделни части. В първата ще започнем с петте най-силни тима от миналия сезон.
МАКЛАРЪН
МакЛарън показа, че този сезон ще бъде основен фаворит за титлата при конструкторите, но и при пилотите. Чудесната победа на Ландо Норис дойде след изумителна скорост, с която разполагаше и съотборникът му Оскар Пиастри. Дъждът обаче доведе до грешка на австралийския пилот и той се спаси на косъм от отпадането. Все пак стигна до 9-ата позиция, която донесе и необходимите точки за поделеното първо място на отбора му след състезанието.
След категоричното предимство на колата на МакЛарън в квалификацията, се видя и още по-добро състезателно темпо. По време на надпреварата Норис и Пиастри се откъснаха на повече от 20 секунди пред Верстапен и само инцидентите позволиха на световния шампион да завърши втори.
ФЕРАРИ
Все още никой не може да си обясни какво се случва във Ферари. Само от комуникацията на пилотите с отбора стана ясно, че нищо в този емблематичен тим не е наред. „Черните кончета“ станаха за смях в доста ситуации, а привличането на Люис Хамилтън не се оправда в нито един момент от надпреварата. След 7-мо и 8-мо място в квалификацията Шарл Льоклер и Хамилтън не успяха да прогресират заради тактическа грешка при смяната на гуми и останаха, съответно 8-ми и 10-ти. Срамно е, че след първото състезание отборът на Заубер има повече точки от Ферари, а заменилият Хамилтън в Мерцедес Андреа Кими Антонели взе 11 повече от опитния британец.
РЕД БУЛ
В Ред Бул ще се разчита само на Макс Верстапен, но и при нидерландеца ситуацията не е розова. Оказа се, че болидът на световния шампион отстъпва по скорост на преките му конкуренти и дори се появи изказване на доктор Хелмут Марко, че Верстапен може да довърши сезона с втория автомобил на Ред Бул, а именно този на втория отбор Рейсинг Булс, който изглежда една идея по-бърз. Все пак Макс финишира втори, а пилотирането му беше на нивото на световен шампион, така че времето ще покаже в каква форма е той.
Съотборникът му Лиам Лоусън отпадна рано-рано и дори някои фенове се пошегуваха, че може да видим отново Серхио Перес, ако Ред Бул иска да печели точки и от втория си пилот този сезон.
МЕРЦЕДЕС
Големите печеливши безспорно бяха от Мерцедес. След тежкия съботен ден Джордж Ръсел стартира 4-ти, а дебютантът Андреа Кими Антонели едва 16-ти. Все пак в края британецът се качи на подиума, а Антонели спечели най-много позиции от всички и завърши на 4-то място. Едва на 18 италианецът привлече вниманието върху себе си, след като сравненията с истински звезди в сферата започнаха още от първата му надпревара. Той стана и вторият най-млад пилот, спечелил точки в старт от Формула 1 след Макс Верстапен. Антонели го направи на 18 години, 6 месеца и 19 дни, а нидерландецът на 17 години, 5 месеца и 29 дни.
Мерцедес събра същия брой точки, колкото и МакЛарън, а и показа добра скорост на пистата в Мелбърн. Само времето ще покаже дали раздялата с Хамилтън няма да е за добро и дали отборът има шанс за нещо повече от ролята на подгласник този сезон.
АСТЪН МАРТИН
Шокиращо отпадане на Фернандо Алонсо и шесто място за Ланс Строл. Това беше състезанието за Астън Мартин. И в най-смелите си мечти канадецът не си е представял да финишира с повече точки от Ферари и най-вече пред своя съотборник, но точно това се случи в Австралия. Все пак колата на Астън Мартин все още не изглежда никак впечатляващо и това се видя още в квалификацията, в която и двамата пилоти останаха извън топ 10. Предстои още много работа за Айдриън Нюи и компания.
Какво направиха останалите пет отбора може да прочетете във втората част на този материал.
Чети ни отново!
Снимка: Формула 1