„Topwin истории“: Когато дърпаш отбора напред

Вече започна последният кръг във Формула 1 за 2025 година. Ясно е, че интригата в битката за титлата при пилотите е огромна и трима ще влязат в здрав спор, за да се окичат с короната на световен шампион в най-гледаната надпревара в света на моторните спортове.

Не върху това обаче ще се съсредоточим в следващите редове. В тях ще разгледаме как понякога един от двамата пилоти в даден тим събира далеч по-голям процент от точките му. Разбира се, няма да се съсредоточаваме върху отборите, които не са в челото на класирането.

Ще ви запознаем със състезателите, които са натрупали далеч по-висок процент от актива за своя тим в сравнение със съотборника си. Понякога това дори се оказва крайно недостатъчно, за да видим отборът да спечели титлата при конструкторите.  

ФЕРНАНДО АЛОНСО – 69.5%

През 2012 година Себастиан Фетел печели третата си поредна световната титла с тима на Ред Бул. Той обаче има значително стабилен съотборник в лицето на Марк Уебър и двамата заедно помагат на тима си да завоюва 460 точки и да завърши на първо място сред конструкторите.

Втори, само на три точки зад Фетел, остава Фернандо Алонсо, който до последно се бори за третата си титла при пилотите. И го прави без да има кой знае колко силен съотборник. Алонсо печели 278 точки от всички 400, които Ферари събира. Емблематичният тим остава на втората позиция, също като по-силния от двамата си пилоти. Испанецът носи 69.5% от актива на „черните кончета“, докато Фелипе Маса успява да помогне с едва 122 пункта. Бразилецът завършва едва седми при пилотите с този актив.

МАКС ВЕРСТАПЕН – 74.2%

За разлика от Алонсо Макс Верстапен става световен шампион 12 години по-късно. Нидерландецът успя да събере 437 точки с болида на Ред Бул през миналата кампания и остави далеч зад себе си Ландо Норис с Макларън.

Този актив обаче беше крайно недостатъчен за тима, чийто друг пилот, Серхио Перес, донесе само още 152 точки и в крайна сметка Ред Бул останаха дори трети сред отборите в края на сезона, отстъпвайки на Макларън и Ферари.

Макс спечели 74.2% от всички този за своя тим, докато представянето на Перес бе повече от разочароващо. Мексиканецът остана едва осми при пилотите с този актив и не е случайно, че през този сезон не кара във Формула 1.

АЛЕН ПРОСТ – 84.4%

През 1985 година с изявите си Ален Прост успява да качи на върха Макларън. Французинът става световен шампион и успява да натрупа 84.4% от актива на тима си, тъй като съотборниците му Ники Лауда и Джон Уотсън, заместил Лауда в едно състезание, са доста разочароващи.

Австриецът съумява да завърши само три състезания, като в тях все пак взима една победа, към която прибавя актив с едно четвърто и едно пето място. Всичко това му носи едва 14 точки.

Прост е забележителен и събира 76 точки от актива на своя отбор, като за целта постига пет успеха, взима две втори места и още четири пъти успява да се добере до подиума.

Това е и единственият случай от всички примери, при който пилотът все пак съумява да добута отбора си до титлата, имайки предвид, че Ферари остават само на 8 точки зад победителите при конструкторите.

МИХАЕЛ ШУМАХЕР – 89.3%

Усилията на Михаел Шумахер девет години по-късно не достигат на Бенетон да спечели битката с Уилямс, въпреки че германецът печели първата си от общо седем световни титли. Шумахер кара в 14 от всички 16 надпревари, като в две е дисквалифициран, в други две отпада. И въпреки всичко това той събира 92 точки – 1 повече от втория Деймън Хил.

Този актив представлява 89.3% от целия на отбора му, за който кара още Йос Вестапен като втори пилот. Нидерландецът печели само 10 точки, като го прави с две трети и едно пето място.

В две състезания Юрки Юхани Ярвилехто замества Шумахер, а в други три кара вместо бащата на Макс Верстапен. За две надпревари в болида на Бенетон сяда и Джони Хърбърт. Лехто носи една точица в актива на отбора, който остава на цели 15 зад Уилямс.

МАКС ВЕРСТАПЕН – 93%

Нищо обаче не може да се сравни с това, което Макс Верстапен прави през настоящата кампания. Кръг преди края той е завоювал 93% от актива на Ред Бул. И като нищо ще увеличи този процент в последното състезание.

Още по-внушително звучи това, че световният шампион е грабнал 396 от 426 точки за своя отбор, докато Лиъм Лоусън и Юки Цунода са допринесли със скромните 30. Още повече, всички 30 са от японеца, който замени Лоусън след второто състезание за годината.

Крайно любопитно става, когато погледнем към класирането при пилотите и открием, че новозеландецът вече е изпреварил Цунода, след като има 38 точки, спечелени с машината на Рейсинг Булс.

Въпреки тези 396 точки Макс не успява да помогне за по-добро от третото място за Ред Бул в момента. Австрийците изостават с 33 точки от Мерцедес, които едва ли могат да бъдат наваксани. Всъщност, това е невъзможно, ако се разчита само на нидерландеца.

Чети ни отново!

Снимка: F1 – Facebook

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *