Странно, но 11 успеха не бяха достатъчни на Баная за трета поредна титла
Да спечелиш 11 надпревари от общо 20 в рамките на сезона и да не станеш световен шампион… Това е тъжната история на Франческо Баная. Пеко направи трети пореден уникален сезон в Moto GP, но не успя да защити за втора поредна кампания титлата си в кралския клас. Състезателната година нямаше щастлив край за италианеца, но пък късметът се усмихна на Хорхе Мартин. Пилотът на Прамак Рейсинг показа постоянството и здравите нерви, показа израстването спрямо предходната кампания и стъпи на върха и то само с три успеха в неделните надпревари.
Тези, които не разбират от моторни спортове и по-конкретно от Moto GP веднага биха си задали въпроса: „Как един състезател печели 11 старта, но остава втори в генералното класиране, а друг, който стъпва на върха на почетната стълбичка само три пъти, успява да грабне титлата?“ Разликата идва от успеваемостта да завършваш състезанията, както и от позициите на подиума. Точки печелят първите 15 пилоти в неделя, а в спринтовете събота място сред първите девет също носи актив, който може да направи разликата. А и все пак тя беше само 10 точки: 508 за световния шампион и 498 за втория.
ПАДАНИЯТА НА МАРТИН И БАНАЯ
Десет точки, които можеше да бъдат спечелени в едно от състезанията, в които Пеко падна и не успя да завърши. А те не бяха малко. Пилотът на заводския отбор на Дукати пострада още във втория старт за сезона, когато не успя да финишира в Португалия. Тогава Мартин се възползва и поведе в класирането след първата си победа в неделя.
Само два кръга по-късно обаче съдбата си го върна на Пеко, след като той се качи на най-високото стъпало в Херес, а Мартинатора падна. В спринта в събота обаче Мартин беше първи, а Баная падна още в третата обиколка, така че разликата не беше чак толкова фрапантна.
Падания за Пеко имаше в спринтовите състезания на пистата в Льо Ман, както и в Гран При на Каталуня. В същото време Мартин спечели спринта на Льо Ман, с което взе 12 точки повече от своя опонент, а в Барселона остана четвърти, които му донесе още шест точки в битката за титлата.
В деветия кръг от шампионата керванът на Moto GP се пренесе в Германия. След успеха си в събота Хорхе Мартин изглеждаше фаворит и за неделна победа, но претърпя второто си падане през кампанията. Същевременно Пеко триумфира и с тези 25 точки се изстрелваше напред в подреждането.
Последва обаче разочароващ уикенд във Великобритания. Надпреварата, която беляза 75 години от създаването на световния шампионат по мотоциклетизъм беше повече от вълнуваща в неделния ден, но в събота Баная отново не успя да завърши, докато Мартин остана втори в спринта и грабна още 9 точки повече от италианеца.
Ново падане на пилота от заводския отбор, този път в Гран При на Емилия Романя срещу второ място на Мартин му донесоха нови 20 точки в питката с Пеко. Сезонът наистина вървеше към своя провал. Седем падания за първите 14 състезателни уикенда наистина идваха в повече и в крайна сметка се оказаха пагубни за италианеца. А за капак на всичко дойде и падане номер 8 в спринта в Малайзия, който беше предпоследен за сезона. Тогава Мартин сложи едната си ръка върху титлата.
ПОСТОЯНСТВОТО НА МАРТИН
Мартинаторът грабна титлата не само заради грешките на своя съперник. Испанецът показа израстване спрямо миналия сезон и беше далеч по-постоянен. Може и да спечели много по-малко състезания спрямо Пеко, но тези, в които не финишира първи, отново му донесоха солиден актив.
Пилотът на Прамак стъпи общо 16 пъти на подиума, както в неделните надпревари, така и в спринтовете. Той грабна 10 втори и три трети места, което са си цели 248 точки. А като добавим седем успеха, шест втори и три трети места и в спринтовете активът му нараства до 407. Простите сметки показват, че това са само 101 по-малко от общия актив, който се допълва със 75 от трите му победи и едва 26 точки от позиции извън подиума.
В сравнение с него Баная остана втори в неделно състезание само в първия уикенд на Мизано, завърши трети четири пъти, а в спринтовете беше една идея по-разочароващ. Италианецът също спечели седем старта в събота, но към тях прибави едно второ и две трети места. Отново вадим калкулаторите и смятаме – 191 точки!
Ето я и другата голяма разлика: 191 точки срещу 407 от качванията на подиума освен победите в неделя и финиширанията извън топ 3. Или общо 216 точки. От тях Баная наваксва само 200 посредством победите си в 11 от изданията на Гран При. А от оставащите 16 точки успя да стопи само 6.
Десет стигнаха за големия триумф. Десет бяха необходимите на Мартин, за да се нарече световен шампион! А общо 40 бяха стартовете, които ни накараха да затаим дъх и да изгледаме един от най-вълнуващите сезони в Moto GP. Дано и следващия да се реши с 10 или по-малко точки.
Чети ни отново!
Снимка: https://pixabay.com/