Картите в новия сезон във Формула 1 се пренаредиха. Разликата в представянето на повечето отбори е очевидна. Запази се само доминацията на Макларън от втората половина на миналата кампания, но дори и там има значителен прогрес. Може би единствено в Заубер остават все така далеч от добрите позиции, затова и няма какво толкова много да се каже за този тим.
Най-големият печеливш сред отборите определено изглежда Мерцедес. От четвъртото място при конструкторите и крайно неконкурентен автомобил, сега виждаме битки, които дори не сме очаквали „сребърните стрели“ да ни предложат. Особено предвид големия трансфер при пилотите. Мерцедес се раздели със 7-кратния световен шампион Люис Хамилтън и го замени с 18-годишния дебютант Андреа Кими Антонели. Италианецът обаче има повече точки след първите 6 състезания спрямо опитния британец. А Мерцедес е далеч пред новия тим на Люис – Ферари. А е изминала само една четвърт от кампанията.
КОШМАРНИЯТ СТАРТ ПРЕЗ 2024-ТА ГОДИНА
Именно по-силното начало на сезона от този отбор е причината да четете тези редове. През 2024-та година немският отбор катастрофира сериозно и имаше едва 64 точки в актива си след първите шест старта. Сред тях също имаше два спринта, така че сравнението изглежда абсолютно адекватно.
Тогава Джордж Ръсел стигна до петата позиция в откриващото Гран При на Бахрейн, а Люис Хамилтън финишира седми. В Саудитска Арабия Ръсел беше шести, а Хам – девети. След това дойдоха отпадания и за двата автомобила в Мелбърн, както и ново разочарование от седмо и девето място на Гран При на Япония. В спринта в Китай Хам Хам стигна до второто място, а съотборникът му взе последната точка с осмата си позиция. В неделния старт обаче и двамата бяха далеч от призовите позиции. По-неопитният от двамата пилоти пресече финиша шести, а Хамилтън остана девети. Само в Маями Ръсел завърши зад своя съотборник – 8 срещу 6-то място. В спринта и двамата не добавиха към актива си.
ДАЛЕЧ ПО-СИЛНО НАЧАЛО НА СЕЗОН 2025
През настоящата кампания Джордж вече изравни броя подиуми, на които се качи и през 2024-та. С уточнението, че тогава взе две победи и два пъти завърши трети. Сега виждаме как той празнува лудо своите трети места в Австралия, Китай и Маями, а втората му позиция в Бахрейн беше върхът на сладоледа. През миналата кампания Ръсел дори пресече финиша първи и в още една надпревара, освен успехите, които регистрира в Австрия и Лас Вегас, но беше дисквалифициран. Това стана в Гран При на Белгия, когато победата отиде на сметката на Люис Хамилтън, а Мерцедес се прости с двоен успех.
На този етап от сезон 2025 двойният успех изглежда немислим, но само Ръсел е донесъл повече точки след първите шест състезания, отколкото целия тим имаше на този етап през 2024-та. Британецът е с актив от 93 и е четвърти при пилотите, изоставайки само от Оскар Пиастри, Ландо Норис и световния шампион Макс Верстапен. Ръсел взе 10 от точките си с четвъртите места в спринтовете в Китай и Маями, което е значително подобрение в тези състезания спрямо 2024-та.
Що се отнася до сегашния му съотборник Андреа Антонели, то италианецът също не спира да впечатлява. Дебютантът не взе точки само в Гран При на Бахрейн, където остана единадесети, но с четвърто място в първия си старт във Формула 1 и с шестите позиции в другите четири надпревари той натрупа 44 точки. Към тях прибави и още 4 след седмите места в спринтовете в Китай и Япония. А и карането му е изумително. Антонели записа най-бързата обиколка в състезанието на „Сузука“, която, за съжаление, не му носи допълнителна точка заради промяната в правилата. Кими стана най-младият пилот, записал най-бърз тур. Само три надпревари по-късно стигна и до победа в квалификация, макар и само за спринта. Разбира се и тогава счупи рекорда за най-млад пилот, потеглящ от първата позиция.
Отборно Мерцедес е втори и има 141 точки. Ако продължава в тази възходяща линия, тимът ще надскочи сериозно актива си от миналата кампания.
КЪДЕ БЯХА В КРАЯ НА СЕЗОНА?
Тогава „сребърните стрели“ останаха четвърти, събирайки 468 точки от 24 състезания. Подобрението през втората половина от кампанията помогна за двете победи на Ръсел и още две за Хамилтън. Седемкратният световен шампион обаче завърши едва седми при пилотите с актив от 233 точки, а само с 22 повече от него шести беше Ръсел.
Простите сметки показват, че ако досега пилотите на Мерцедес са завоювали само ¼ от точките си, то британецът би преминал с разлика постижението си от преди година. За Антонели ситуацията е малко по-различна спрямо постигнатото от Хамилтън, но пък и не можем да сме особено критични, тъй като това е първата му кампания. Освен това той е само на 18 и вече чупи рекорди.
При всички положения се вижда подобрение и в болида. Само в Маями Ръсел показа, че е способен да поддържа темпо пред Верстапен, а Кими да завърти най-бързия тур в квалификация. Разбира се, това е далеч от времената, в които Мерцедес беше хегемон. Но със сигурност това е първата крачка, която очаквахме.
Чети ни отново!
Снимка: Mercedes-AMG Petronas F1 Team – Facebook