Новите пилоти в кралския клас и голямата промяна в тима на Прамак Рейсинг
Изминалият сезон в световния шампион по мотоциклетизъм ни остави с отворени уста. Битката за титлата в Moto GP между Франческо Баная и Хорхе Мартин ни върна към най-добрите и оспорвани години в спорта. Още от лятото обаче се знае за големите промени, които ни очакват от следващата кампания. Промени, които могат да доведат до още по-вълнуващи моменти, но които трудно ще помогнат на Мартин да повтори успеха си.
НОВАЦИТЕ В КРАЛСКИЯ КЛАС
На първо място ще обърнем внимание на новите лица в кралския клас. Става дума само за трима пилоти, които очевидно са впечатлили с изявите си в Moto 2 и правят следващата крачка в своята кариера. Крачка, която може да ги отведе там, където в момента е Мартинатора. Тези трима пилоти са Ай Огура, Фермин Алдегер и Сомкиат Чантра.
Изборът на отбора на Тракхаус Рейсинг да заложи на японеца Огура за партньор на Раул Фернандес не може да се определи като изненада. Раздялата с португалеца Мигел Оливейра и неубедителните изяви на Лоренцо Савадори, който получи шанс за изява в четири надпревари тази година, доведоха до привличането на шампиона в Moto 2. Огура е само на 23 години и след 4 кампании с 600-кубиковите машини беше време някой да го пробва и при най-големите машини в мотоциклетния спорт. Огура грабна титлата в Moto 2 в четвъртия си сезон, след като събра 274 точки от двайсетте надпревари и остави зад себе си Аарон Канет. С мотоциклетите на Боскоскуро той спечели три надпревари, остана втори в четири и още веднъж се качи на последната позиция на подиума. Така японецът започва кариерата си в Moto GP след 74 старта в Moto 2, в които постигна 6 успеха, качи се на подиума общо 19 пъти и успя да събере 773.5 точки в рамките на четири сезона. Преди това кара и три години в Moto 3, в които постигна 8 подиума в 37 старта, но сред тях нямаше нито една победа. Огура ще има и тежестта на плещите си да бъде единственият японец в кралския клас, след като Хонда се раздели с Такааки Накагами.
След като от отбора на LCR се отказаха от услугите на Накагами се спряха на изненадващ според мнозина ход. Те залагат на Сомкиат Чантра за партньор на Йоан Зарко. От друга страна това е логичен ход, защото тайландецът кара за отбора на Идемицу Хонда с мотоциклет на Калекс в Moto 2 между 2019-а и 2024-а година. В тях постигна само две победи и се качи на подиума едва шест пъти, събирайки 475.5 точки. Чантра остана на 12-ата позиция през миналия сезон, което не е особено убедително представяне, което да доведе до промоция в кралския клас. Но говорим и за пилот, който получи шанс в Moto 2 след само една надпревара в Moto 3 през 2018-а година. На 25-годишна възраст тайландският пилот ще има трудна задача да кара един от най-бавните мотоциклети.
Третото ново име изглежда и най-вълнуващо от всички. Фермин Алдегер е само на 19 години и е новият пилот на Грезини Рейсинг, така че ще има възможността да управлява едно от шестте Дукатита в кралския клас. Алдегер е новият съотборник на Алекс Маркес, който вече няма да кара с големия си брат Марк, преминал в заводския тим на Дукати. Алдегер е едно от супер откритията в спорта и започва своята кариера през 2021-а година, когато записва 8 надпревари в Moto 2 и още 7 в Moto E. През 2023-а година завършва трети в генералното класиране при пилотите на 600-кубиковите машини, оставайки зад Педро Акоста и Тони Арболино. През миналата кампания пилотът на Спийд Ъп Рейсинг грабна още 3 успеха в Moto 2, но те стигнаха само за петото място. Така той има общо 8 успеха, 12 подиума и 487 точки за четири години в Moto 2 и е време да покаже класата си в кралския клас с един от най-добрите мотоциклети.
ПРАМАК ВЕЧЕ ЩЕ Е С МАШИНИ НА ЯМАХА
Другата и то най-голяма промяна в Moto GP за 2025-а година обаче не е свързана с пилотите, а с отборите. За нея се знае от много време, но няма как да я подмина и тук. Отборът на световния шампион Хорхе Мартин вече няма да използва мотоциклетите на Дукати, а ще бъде с машини на Ямаха. Така японският производител ще има втори отбор, за който обаче ще карат нови лица. Както смяната на Марин и Морбидели, така и преминаването от Дукати към Ямаха трудно ще позволи на Прамак отново да се бори за световната титла при пилотите.
ДРУГИТЕ ПРОМЕНИ
Останалите промени в Moto GP за 2025-а година са свързани с изключително много размествания при пилотите. За тях ще се наложи да напишем още една статия. Във втора част на „Как ще изглежда грида в Moto GP през 2025 година”, ще има[ възможност да прочетеш за тях.
Чети ни отново!
Снимка: pixabay.com