Световния шампионат по мотоциклетизъм ни радва все повече и повече
Мотo GP е най-класната и вълнуваща надпревара в света на мотоциклетизма. Високите скорости и класните пилоти показват най-доброто с уникални машини, на които не всеки любител би посмял дори да се качи. В последните си два сезона интригата в кралския клас ни показва, че постепенно Мото GP предлага и най-вълнуващите състезания сред всички моторни спортове.
СЕЗОН 2023
В началото на сезон 2023 беше време за голямата промяна. Тогава се въведе по-кратка форма на състезание, което да се провежда в събота, т. нар. спринт. Той представлява около половината от състезателната дистанция и носи точки за първите девет, които го завършат. Победителят печели 12 точки, вторият – 9, третият – 7 и от четвърто до девето място от 6 до 1 точка.
Световният шампион с Дукати Франческо Баная спечели първия спринт в историята, а след това и първото Гран При за сезона, но последва спад, от който се възползваха Марко Бецеки от отбора на VR 46, както и Хорхе Мартин от Прамак Рейсинг. След първите пет състезания Баная се озова на шест точки зад изненадата Бедзеки. В следващите две надпревари до лятната пауза обаче беше време за обрат и Пеко си върна първата позиция.
До средата на сезона пилотът на Дукати натрупа 90-точкова преднина пред Мартин, а Бецеки изостана от битката за титлата. Последва обаче кошмарно състезание за Дукати и Баная в Каталуния. След второ място в спринта той не стартира в неделя заради контузия. Така Мартин започна да съкращава разликата. Две победи и едно второ място в следващите три издания на Гран При и три поредни успеха в спринтовите надпревари я намалиха на три точки.
В спринта в Индонезия Мартин отново триумфира и излезе начело, след като Баная остана осми, но последва падане за испанеца и успех в неделя за Пеко, което го върна начело. В Австралия спринтът беше отменен, а в неделя Баная завърши втори, докато Мартин остана пети. Испанецът успя да намали изоставането си на само четири точки след двойна победа в Тайланд срещу седмо място в спринта за Пеко и второ в неделя.
В Малайзия световният шампион взе само две точки повече от своя съперник, а в Катар – още 7, за да се успокои преди последния уикенд. Във Валенсия Мартин спечели спринта и трябваше да наваксва 14 точки в неделя, когато падна, а по шампионски Баная финишира първи, събирайки 467 точки. Мартин остана с 428, а Бецеки все пак задържа третата позиция с 329 пункта.
Сезон 2023 ще се запомни и с дебютните победи за Йоан Зарко и Фабио Ди Джанантонио, а сред победителите в Гран При бяха още Алейш Еспаргаро на два пъти, Алекс Ринс и Енеа Бастианини. Марк Маркес разочарова, но това се дължеше по-скоро на мотора му. Шесткратният световен шампион остана само с три трети места в спринта и едно в Гран При преди да смени Хонда с Дукати.
СЕЗОН 2024
Настоящата кампания изглежда още по-вълнуваща. Три кръга преди края Мартин има аванс от 20 точки пред Баная. Този път испанецът е в позицията, в която беше неговия опонент през 2023-а.
След първите 17 състезания Мартин отпадна само два пъти в Гран При, спечели едва три надпревари, но постигна осем втори, две трети, едно четвърто и едно петнадесето място. В същото време Баная отпадна три пъти и освен осемте победи има едно второ, едно пето и четири трети места. Сметките показват 279 точки за италианеца срещу 281 за Мартин.
Останалата разлика от 22 точки идва от спринтовете, в които пилотът на Прамак е просто фантастичен – шест победи, пет втори, две трети и две четвърти места. Или 143 точки за временния лидер срещу 125 за световния шампион, който в първите шест спринта записа актив само от две четвърти и едно осмо място. Все пак Баная може да се похвали още с шест спринтови успеха.
Този уикенд предстои състезание в Тайланд, където през 2023-а, Мартин имаше предимство. След това остават стартовете в Малайзия и Валенсия.
Още по-вълнуващото през 2024-а е завръщането на Марк Маркес. С отбора на Грезини Рейсинг испанецът е трети при пилотите, след като триумфира в три от последните шест състезания. Две победи регистрира и съотборника на Баная Енеа Бастианини, а една – Маверик Винялес с Априля.
СЕЗОН 2025
И ако мислите, че че този сезон успя да надгради над вълненията от 2023-а, то догодина това спокойно може да продължи. Причините са, че Маркес и Баная ще бъдат съотборници в Дукати, а Мартин намери ново предизвикателство и ще кара за Априля заедно с Марко Бедзеки. Също така Ямаха ще обслужва и втори отбор. Досегашния тим на Мартин Прамак Рейсинг вече няма да бъде с мотоциклет на Дукати. Можем да очакваме много и от младия пилот на КТМ Педро Акоста, който вече впечатли мнозина в дебютния си сезон, в който постигна две втори и две трети места в Гран При.
Едно обаче е сигурно! До края на сезон 2024 трите състезания ще ни оставят без думи, независимо какво се случва и кой ще спечели титлата. А до подновяването на най-интригуващата надпревара през 2025-а трудно ще дочакаме без да ни залипсват най-бързите състезатели на две колела. Чети ни отново!
Снимка: https://www.facebook.com/MotoGP