„Topwin истории“: Акцентите за сезон 2025

Сезон 2025 в MotoGP приключи преди малко повече от седмица. Шампионът обаче беше ясен от много по-рано. Марк Маркес триумфира за седми път в кралския клас и първи от 2019 година насам.

Но не само това е акцентът от изминалата кампания. Кампания, в която не видяхме шанс световният шампион Хорхе Мартин да защити отличието си. Освен че смени отбора, испанецът лекуваше контузия, която му позволи да вземе участие в само седем старта, от които събра едва 34 точки.

Има обаче пет други аспекта, на които да обърнем внимание, защото те ми се струват най-важните от сезон 2025 в MotoGP

АЛЕКС МАРКЕС ИЗЛЕЗЕ ОТ СЯНКАТА НА БРАТ СИ

Едно от неочакваните събития беше Алекс Маркес да се превърне в основен конкурент на фаворита за титлата Марк Маркес. В един момент от сезона видяхме по-малкия брат да повежда в генералното класиране при пилотите, но възможностите му не бяха достатъчни. Все пак Алекс записа три победи, завърши седем пъти втори и два пъти трети в неделните състезания, а страхотното му представяне в спринтовете му позволи да натрупа 467 точки, или 78 по-малко от брат си. Предвид факта, че управлява по-слаба машина, това си беше излизане от сянката на големия брат. Предстои да видим какво готви бъдещето за Алекс и отбора на Грезини, но за тях кампания 2025 е запомняща се. Видя се, че той има и харизмата, с която да бъде обикнат от все повече фенове.

ИЗУМИТЕЛЕН СЕЗОН ЗА БЕДЗЕКИ

Страхотна кампания направи и Марко Бедзеки, който се оказа основният точконосител на Априля. От всички 418 пункта за производителя, италианецът донесе 353, а победите  в последните две състезания му позволиха да бетонира трета си позиция при пилотите. Той се качи общо три пъти на най-високото стъпало на почетната стълбичка. Априлята му беше най-близо до скоростта, която има Дукати, а и се видя неминуемото израстване, когато не е поставен под напрежение. Сякаш отбор и пилот са една перфектна сплав, от която обаче вече ще се изисква много през 2026-та. Минимум повторение на постижението.

РАЗОЧАРОВАНИЕТО БАНАЯ

И от добрите изяви към голямото разочарование. И не, то не идва от Хорхе Мартин, а от неговия основен конкурент в предходните два сезона. Пеко Баная сякаш загуби не само титлата през 2024 година, но и качествата си като пилот. Всички предполагаха, че може да се стигне до спад, но кой да очаква, че двукратният световен шампион от 2022 и 2023 година ще завърши едва пети със само два успеха, едно второ и пет трети места. Освен всичко италианецът често не успяваше да завърши състезанията си, подчертавайки това в последните пет от тях. Баная така и не намираше баланса, не успяваше да усети гумите и не показа онази искра, която радваше привържениците, както на италианеца, така и на Дукати. 

ПОВЕЧЕ ОТ ЗАВРЪЩАНЕ

Именно заради тази липса на хъс, желание, а и необходимите качества у очаквания за най-сериозен конкурент, Марк Маркес спечели необезпокояван титлата. И то без да се налага да печели точки в последните пет състезания. Той дори не започна в последните четири надпревари, след като получи контузия в оперираната ръка, заради която шест години не беше дори в сметките за шампион. Мнозина считаха, че испанецът е приключил с големите успехи в спорта, а малцина повярваха в него след доброто представяне в края на кампания 2024. Един от тях обаче беше правилният човек. Дижджи Далиня подаде ръка на един от най-опитните и вече доказано най-класния пилот от всички на решетката. И Марк Маркес се възползва от това. Испанецът спечели 11 състезания, в три остана втори, веднъж беше трети и разочарова само два пъти. Спринтовете, в които просто беше цар, само улесниха задачата. С 545 точки и стартове в 18 от всички 22 надпревари, той направи голямото завръщане. Остава да видим дали може да надскочи и това, което стори през тази година с най-добрата машина.

БЪДЕЩЕТО

Взимайки предвид представянето през този сезон, бъдещето е в ръцете на испанците. Педро Акоста успя да завърши четвърти сред пилотите, макар че така и не спечели нито една надпревара, но за това вина има и отборът му – КТМ. Просто машината нямаше необходимата скорост в дългите състезания, но и тези 307 точки не са никак малко.

За разлика от него дебютантът Фермин Алдегер измъкна един успех, триумфирайки на „Мандалика“ в Индонезия. Това беше мигът, в който той да се покаже пред света. Изпреварен от цели седем състезатели, пилотът на Грезини все пак беше най-добрият дебютант през сезона, оставяйки зад себе си хора като Фабио Куартараро, Брад Биндър, Йоан Зарко, Лука Марини, Енеа Бастианини и Жоан Мир. Изявите му загатнаха за необятен потенциал.

Не трябва да подминаваме и Раул Фернандес. Макар и с 5 години по-голям от Алдегер и 4 от Акоста, той тепърва започва да показва какво може. И това резултира в първата му победа в кралския клас, както и с едно второ място във Валенсия, което също беше впечатляващо. Карайки не за заводския отбор на Априля, испанецът беше втория най-бърз пилот на този производител.

От всички победители не споменахме само Йоан Зарко, който беше забележителен под държа на „Льо Ман“. И с това приключват акцентите от сезон 2025 в Moto GP.

Чети ни отново!

Снимка: MotoGP – Facebook

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *