Topwin News: Какво направиха от Макларън?

След вчерашното състезание във Формула 1 за Гран При на Катар започнах сериозно да се замислям дали нямаше нещо гнило. Гледайки как Макс Верстапен печели, а Ландо Норис остава едва четвърти, като съотборникът му Оскар Пиастри финишира на втората позиция, се запитах дали е възможно от Макларън да са целили интригата да остане до самия край.

ПРИ ДВОЙНА ПОБЕДА ИЛИ УСПЕХ НА ЛАНДО, ТОЙ ВДИГАШЕ ТИТЛАТА

Първо, при победа Ландо Норис ставаше световен шампион и така интересът към надпреварата в Абу Даби щеше да спадне, макар че все още остава отворена битката за второто място. При победа на Оскар Пиастри, но второ място за Норис, то пак британецът печелеше световната титла, независимо дали Макс е трети или по-назад. Всякакви останали варианти, в които двамата пилоти на Макларън са зад световния шампион, щяха да върнат тройната интрига и тя сега е налице.

В момента Норис е с 12 точки аванс пред Верстапен, който успя да изпревари Пиастри с четири точки.

ЗАЩО ОТ МАКЛАРЪН НЕ ИЗПОЛЗВАХА „БЕЗПЛАТНИЯ“ ПИТ СТОП?

Ето това е основният въпрос. Още в началните обиколки на състезанието в Катар имаше кола за сигурност и почти всички отбори вкараха и двете си коли, за да сменят веднъж гумите си без да губят време, както позволява правилника в такава ситуация. Това изглеждаше като правилната стратегия, при все, че от производителя „Пирели“ бяха задължили всички да направят две спирания в бокса. Нито един от пилотите на Макларън обаче не влезе, като от отбора рискуваха и двамата да загубят позиции спрямо основния си конкурент и не само.

Впоследствие се случи точно това, като дори Норис можеше да остане пети, но някак си успя да изпревари Кими Антонели в последната обиколка. Иначе авансът му пред Верстапен щеше да е само 8 точки.

Но нима от Макларън не са искали да вкарат лидера в състезанието Оскар Пиастри в бокса, като той щеше да загуби една или две позиции, които после ще навакса с лекота? Или пък не са искали да вкарат Ландо Норис, който е лидер в генералното класиране?

Струва ми се изключително странно, че решиха да рискуват с оставането на пистата и на двамата и изчакване на евентуална поява на втора кола за сигурност. Нещо, което така и не се случи.

СКОРОСТТА БЕШЕ ИЗЦЯЛО В ПОЛЗА НА МАКЛАРЪН

Още в квалификацията за спринта в Катар се видя, че при добро стечение на обстоятелствата и без грешки на пилотите и стратезите, Ландо Норис може спокойно да бъде шампион или поне битката да остане между него и австралийският му съотборник. Болидите на Макларън доминираха като скорост, поне спрямо Верстапен, като завършиха първи и трети в спринтовата квалификация. Първата позиция беше за Пиастри.  

По време на краткото състезание в събота нямаше размествания в топ три, като Пиастри намали леко изоставането си до върха, дръпна пред Макс Верстапен, а Ландо увеличи с точка преднината си. Нидерландецът успя да прогресира от шеста стартова позиция до четвърта на финала.

Следващата квалификация протече още по-добре за Макларън, като двамата им пилоти заеха първите две места. Отново Пиастри даде по-добре време от Норис, но дори да бяха завършили така, британецът печелеше титлата. Единственото лошо беше, че Верстапен стартираше зад тях.

СЪСТЕЗАНИЕТО

По време на състезанието нещата започнаха да се объркват още от началото. Ландо загуби второто място от един от двамата си основни конкуренти, но съотборникът му Оскар Пиастри водеше и определено беше по-бърз от световния шампион от Нидерландия. Тогава дойде моментът, в който беше допусната голямата неточност. Но тя не беше нито пилотска грешка, нито беше проблем, свързан със състоянието на автомобила.

Тя беше едно грешно стратегическо решение, каквито обикновено не допускат от Макларън. Виждали сме ги от Ферари, но не и от отбор, който разбива всякаква конкуренция от година и половина насам.

ВЕРОЯТНОСТИТЕ

Дори да приемем, че бяха решили да вкарат само Пиастри за смяна на гуми по време на колата за сигурност, а Ландо завършеше отново четвърти, то разликата в точките спрямо Верстапен щеше да е друга, ако нидерландецът финишираше втори. Лидерът в класирането щеше да е с 19 точки пред световния шампион и титлата отново щеше да изглежда в кърпа вързана. Да, тогава Оскар Пиастри щеше да е само на 9 точки, така че при една равностойна битка във финалното състезание, да видим двама пилоти от един отбор в спор за титлата.

Дали пък от Макларън не направиха така, че двамата им пилоти да не се самоунищожат в последното състезание? Дали не подсигуриха по-голям комфорт на техния очевиден любимец в последно време – Ландо Норис?

С оглед липсата на голям брой механици и хора от тима, които да поздравят Пиастри за второто му място, започвам да си мисля, че тази стратегическа грешка всъщност не е била никаква грешка.

По-скоро от отбора са искали Пиастри да не доближава Ландо Норис толкова, че да има шанс да спечели титлата пред него. Но защо тогава не вкараха само Ландо в бокса при колата за сигурност?

Ето това вече ми изглежда като по-грешното решение! А може и някой друг да е взимал решенията. Някой, който иска да има истински луда надпревара в Абу Даби и тройна битка за титлата, каквато скоро не сме виждали във Формула 1.

Чети ни отново!

Снимка: F1 – Facebook  

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *